Hemmagjord lammfärs hamburgare


I helgen hade mitt favoritbageri Söderbergs bageri här vid Telefonplan hamburgerbröd som helgbröd. Eftersom jag tidigare hävdat att hamburgare är bland det godaste jag vet så missar man inte chansen att få gott hamburgerbröd till en god hamburgare. I helgen föll valet på lammfärs från Gnesunds gård i Sörmland. Till lammfärshamburgarna hade jag 400 gram kött och det räckte till 4 hamburgare och sedan 3 små pannbiffar till hundarna. Vill man ha större hamburgare använder man bara mer kött.

Nu kör vi!

Hemmagjord lammfärsburgare med handkavlat hamburgerbröd från Söderbergs bageri

Till hamburgersmeten behövs:
400 gram färs, jag hade lamm men man väljer självklart efter det man gillar
1 äggula
dijonsenap (som man har i efter smakpreferens, det är en rätt stark smak, jag gillar mycket!)
salt
peppar

Till topping har jag:
stekt rödlök
dijonsenap
ketchup
skivad tomat

Även här är det högst individuellt vad man gillar att ha på hamburgaren, en del gillar dressing, andra gillar torkad lök så kör med det du gillar.

Sen hade jag även "pommes frites" till då jag bara skar potatisen i stavar och hade i ugnen. Och till det serverades hemmagjord aioli. Gör majonnäsen som i receptet och ha sedan i valfri mängd pressad vitlök.

Börja med att blanda smeten med färs. Jag tycker att den med fördel kan stå ett tag och gotta in smakerna ordentligt. Jag använde lammfärs som låg på 15% men använder man exempelvis viltfärs (älg) så bör man blanda ut med nötfärs då rent älgkött gärna blir väldigt torrt och lite puckaktigt.

Under tiden de står där och gottar sig så kan man ställa in potatisen i ugnen och hur fort det går beror på hur bra ugn man har. Jag har en usel ugn (snart ska den bytas) och då tar det tid.


Jag gjorde även iordningen rödlöken som jag skar i tunna skivor och separerade från varandra innan stekningen. Man kan också blanda i löken direkt i smeten, men då rekommenderar jag att man istället finhackar den och steker den innan.


Stek löken i smörad järnpanna tills den blir mjuk.

Skiva tomaterna.


Ta även fram hamburgerbröden och värm upp dem, om man har tid och lust kan man steka på dem snabbt i en varm järnpanna (inget fett) då blir de varma och knapriga. Supergott!!!


Det var inte bara jag som såg fram emot hamburgare!

Dags att steka!
Forma smeten till runda bollar i önskad storlek.

Ha i rikligt med smör i en järnpanna. Att jag väljer att steka i smör och järnpanna är att jag vill ha en fin yta på hamburgarna. Vill man steka de på högre temperaturer kan man blanda i lite olja när man steker, det är mer värmetåligt än smör.

När de sedan ligger i pannan så brukar jag trycka till dem plattare med stekspaden.


Och sedan gör man skåror längs med hamburgaren med stekspaden.

Stek i några minuter på vardera sida. De ska bli gyllenbruna och stektiden avgörs beroende på hur stora hamburgarna är. De här stektes cirka 4 min på vardera sida.


Ta fram hamburgerbröden

Och börja montera. Jag brukar bre på senap och ketchup med en smörkniv på bottenbrödet. På det sättet sugs de in lite och droppar heller inte lika mycket när man äter den. Sen på med löken och tomaterna och vad du nu gillar på din hamburgare. Sätt det på en snygg tallrik, lägg på pommes frites:en och sen, ta- da, så här blev det, en perfekt och supergod lördagsmiddag!





Kommentarer

Populära inlägg