Om att hamburgare kan vara den godaste maten

I fredagens Svenska dagbladet hade de en artikel om att hamburgaren är på väg tillbaka. Och då är det inte snack om McDonaldshamburgare (rys) eller Burger King (också rys) utan den här riktiga kvalitetshamburgaren med bra bröd, bra kött och bra råvaror och tillbehör. Jag har länge hävdat att en hamburgare, om den är gjord på rätt sätt kan vara världens bästa mat. Det här är skälet till att jag nördigt stått och bakat eget hamburgerbröd (finns ett bra recept i Hélene Johanssons bok Bröd från Brunkebergs bageri på korvbröd som även kan appliceras på hamburgerbröd. Receptet finns även här. Nästa gång ska jag testa att byta ut jästen mot surdeg för himlars vad mycket jäst det var!) och sedan gjort min egen hamburgare hemma, ofta med klyftpotatis och sedan en god aioli till. Därför blir jag riktigt glad att hamburgaren nu börjar få en slags revansch på svenska krogar och restauranger och jag blev riktigt exalterad när jag läste om att Flippin' burgers skulle öppna på Kungsholmen. Ett helt ställe, tillägnat hamburgare, eller kvalitetshamburgare kanske jag ska skriva, känns som en dröm. Nu har jag inte hunnit åka dit än, men med tanke på att de har 1½ timmes kö till ett bord visar på att det inte bara är jag som längtar efter en riktigt sjysst hamburgare!

Kommentarer

Populära inlägg