Rökta räkor från Oaxens skafferi

Jag har besökt Oaxen en gång i mitt liv och vet att jag ät något som intressant som hummerkorv. Nu häromåret slog de igen och jag vet att ägarna ska öppna upp igen någonstans inne i Stockholm. Under tiden har de öppnat Oaxens skafferi vid Mariatorget där de säljer delikatesser såsom kalvtunga, ingefärsdricka, ankägg m.m.

Igår hade de rökta räkor som de rökte själva utanför butiken och vem kan motstå något sådant, speciellt en löningshelg :) Och till dylika räkor kan man ju inte bara ha vilken majonnäs som helst så bestämde mig lite snabbt att jag skulle byta plats på mina månadens utmaningar majonnäs och grön curry så jag gjorde egen majonnäs igår. Kanske världens enklaste recept, men ändå. Det receptet jag använde var det här.
2 äggulor
1 tsk dijonsenap
1 msk vitvinsvinäger

Vispa ihop och ringla sedan ner
2,5 dl olja (jag använde rapsolja)

och vispa tjockt. Förmodligen finns det mer avancerade recept men det här gick också väldigt bra och med lite vitlök till blev det perfekt till räkorna.

Körde även med lättvispat smör som jag hade lite flingsalt på och ta- da, godaste fredagsmiddagen:

Rökta och färska räkor med hemmagjord aioli och vispat smör samt baguette från Söderbergs

Perfekt att ha en lite enklare middag när det var dags att piffa med tårtan (som jag ska försöka få ut under kvällen). Den levererades imorse och den blev riktigt väl mottagen! Phew, då kunde jag pusta ut, var riktigt riktigt nervös igår!

Kommentarer

Populära inlägg