Tranbärs- och hasselnötsbröd

Ibland gör jag sånt som kanske inte normala människor gör, som springer 5 km, kommer hem och ställer sig och bakar bröd. Men det var precis det jag gjorde i torsdags. Ska erkänna att jag "fuskade" med att använda assistenten, men kände att det var okej. Speciellt när surdegen är i full rulle och redo att explodera ut sin kraft. Och brödet blev fantastiskt och stort som sjutton, här var det jäskraft på högsta nivå. Så blev väldigt glad när matte och husse till hundarna jag brukar passa kom förbi och jag kunde skicka med lite bröd med dem. Fanns inte en chans att jag skulle ha ätit upp det där brödet helt själv. Den här veckan ka jag ta lite surdegspaus tänkte jag, har en ny tårtbeställning till helgen som jag ser jättemycket fram emot. Har köpt in lite nya redskap och färger som jag ska använda och blir den bara hälften så fin som jag fantiserar den så kommer den att bli kanon. Men kommer nog att stå där på fredag kväll igen och vara riktigt nervös. Annars så börja det lugna ner sig inför sommaren, har bara två yogapass kvar nu och sedan är det sommaruppehåll. Ska försöka vara lite duktig och uppehålla det under sommarmånaderna, annars är bakningen min yoga som ger mig mitt inre lugn och i sommar ska jag testa järnet.

Nu kör vi:

Tranbärs- och hasselnötsbröd
Du behöver;
500 gram vetemjöl (använd ett bra vetemjöl, d.v.s. inga tillsatser eller annat skräp)
250 gram durumvete
100-200 gram aktiv surdeg (ska enligt tips här på bloggen se ut som ett fint skum som på ölen)
20 gram salt
500 gram vatten

200 gram torkade tranbär
100 gram hasselnötter

Dag 1

Lägg tranbären i blöt, se till att de blir helt täckta av vattnet.




Plasta över och låt stå i 12 h. När de tolv timmarna har gått så häller du av vattnet och låter dem stå i durkslaget i 12 h så att de vätskar av sig ordentligt.



Dags att göra degen. Blanda mjölsorterna, vatten och surdeg i maskinen. Vill du veta hur man gör brödet för hand kan du titta här.


Ingredienserna ska precis gå ihop i maskinen.


Du stänger då av assistenten, lägger över en bakduk och låter degen ligga på autolys i en timme.

Tillsätt sedan saltet och knåda 15 minuter i maskinen tills degen blir lite glansig och smidig och framför allt släpper från bunkens kanter.


Ta ut degen på bakbordet, mjöla den och låt den vila i 10 minuter. Vik sedan ihop den och lägg den i en plastlåda med ett mjölat bakplåtspapper i botten. Låt gärna lådan stå ute i 2 timmar för att jäsningen ska komma igång. Degen sätts sedan in i kylen där den ska stå i 24 timmar.


Dag 2
På morgonen häller du vattnet av tranbären (se ovan).

På kvällen är det sedan dags att rosta hasselnötterna i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader. Strö ut cirka 150 gram hasselnötter på en vanlig svart plåt.


Låt dem ligga i ugnen cirka fem minuter eller tills skalet blivit mörkt.


Häll ut dem direkt på en linnehandduk, linda in dem i handduken och gnugga hasselnötterna hårt så att så mycket som möjligt av skalet lossnar. Det här måste göras när de är varma då skalet lossnar lättast då. Akta händerna, de är riktigt varma.

Låt svalna.


Ta sedan fram degen (gör detta gärna någon timme innan du ska arbeta med den) och sträck ut den så mycket du kan på bakbordet.


Lägg en blandning av tranbär och hasselnötter och sprid ut på ena sidan av degen.


Vik över den ena sidan och upprepa.


Vik igen så att du får som ett litet fyrkantigt paket.


Forma degen försiktigt till en limpa och lägg sedan tillbaka i plastlådan (du kan noh behöva mjöla bakplåtspappret igen) och mjöla ordentligt. Lägg in i kylen i ytterligare 24 timmar.


Dag 3
Sätt ugnen på 260 grader. Har du baksten ska denna värmas upp minst två timmar innan baket. Har du inte baksten kan du istället använda en svart ugnsplåt och sätta i ugnen. Dessa läggs på nedersta falsen i ugnen. Lägg även in en svart djup ugnsplåt i botten av ugnen.

Stjälp upp degen på en mjölad bakspade eller direkt på ett bakplåtspapper.



Mjöla och snitta brödet.


Sänk temperaturen till 240 grader och skjutsa in brödet på bakstenen alternativt ta ut plåten och lägg bröd med bakplåtspapper. Släng samtidigt in 2-3 dl kokhett vatten i den svarta ugnsplåten längst ner så att ånga bildas (ger en bättre skorpa). Grädda brödet i 50 minuter.

Ta ut brödet och låt det svalna minst 45 minuter på ett ugnsgaller (billiga finns att köpa på IKEA). Skär man upp brödet tidigare förlorar det så mycket fukt och torkar sedan snabbare.

Och så här blev det:


Ett megastort bröd fyllt med gottis! Tyvärr så missade jag att ta inkråmsbilden och tyvärr så missade jag också att äta brödet själv (hur lyckas man, får skylla på herr Wallmarks fantastiska bröd från Söderbergs bageri) men gav bort bitar av brödet till några andra som tyckte att det var jättegott så får lita på dem helt enkelt :)


Kommentarer

Populära inlägg