Rabarberpaj med en massa smör

Jag trodde nog att jag var den sista som skulle kunna säga att man kan ha i för mycket smör i baket, men det kan man, ha i för mycket smör alltså. Nackdelen med att testa egna recept ibland är att man tänker fel och det blir lite vajsing, men det är därför jag finns, för att ni inte ska göra samma misstag som jag. Men, nu ska jag i och för sig springa Blodomloppet idag (ytterligare en sån där hur tänkte jag där när jag inte tränat de senaste två veckorna) så lite av pajen förvsinner förhoppningsvis under eftermiddagens lopp. Och det blir också en bra måttstock för hur jag bör träna inför Tjejmilen senare i sommar. Men idag ska jag köra lite glamourstyle med målade naglar, läppglans och glitter i håret. Så ser ni något glittrande dra förbi så är det bara jag.

Men nu kör vi
Rabarberpaj med alldeles för mycket smör
Sätt på ugnen på 200 grader.

Du behöver:
8 stänglar rabarber (jag hade turen att få nyplockad rabarber direkt från en rabatt i Västergötland)

Till smuldegen:
1 dl havregryn
1½ dl råsocker (man kan ha strö, men upplever att det blir knaprigare och lite mer knäckigt med råsocker)
1 msk vetemjöl (för att binda ingredienserna)
½ dl mandelmjöl (helt valfritt, man kan också ha i mandelmassa om man vill :) )
200 gram osaltat smör (ta 100 gram 200 g var alldeles för mycket) Och varför osaltat, läs det här!

Gör såhär:
Ta fram rabarbern.


Skär av ändbiten och skala sedan rabarbern med en kniv. Man drar då försiktigt av det yttersta lagret på rabarbern.


Skär rabarbern i 1 cm stora bitar direkt ner i en pajform. Min är av märket Gerbera.




Gör nu smuldegen genom att lägga havregryn, råsocker, vetemjöl, mandelmjöl och osaltat smör i en bunke.


Blanda sedan ihop ingredienserna genom att krama och knåda ingredienserna med dina händer. Det är nu det är en fördel att ha så varma händer som jag har då smöret blir lättare att jobba emd. Ett helvete om man gör tryfflar då chokladen smälter i händerna.




När ingredienserna har gått ihop klickar du dem jämnt över rabarbern och skjutsar in i mitten av ugnen i 20- 25 grader.


Färgen ska bli lätt gyllene.

Och helst ska den inte simma i fett som den här gör utan den ska vara lite mer torr i smuldegen. Men den var god, nästan lite farligt god!

Ytterligare lite tips till smuldegen så kan man blanda i hackade nötter (jag brukar gilla hasselnötter, men mandel fungerar ju också), det brukar bli riktigt gott att få lite kontrast mot den mjuka pajen, man kan även ha i solrosfrön, vanilj, testa att ha i liten mandelmassa, cocosflingor, ingefära, kanel, kardemumma. Testa dig fram och använd de smaker du gillar!!!


Kommentarer

Populära inlägg