Körsbärssylt

För några dagar sedan skrev jag om mitt inköp av två kg körsbär och jag funderade på vad jag skulle göra av dem. På torsdag kommer en körsbärsbakelse (världens enklaste som kan varieras med det bär/den frukt du gillar bäst) och under nästa helg kommer receptet på den tyska körsbärstårtan jag gjorde idag. Idag gjorde jag även körsbärssylt efter ett recept ur den ytterst charmiga boken I mormors skafferi. Jag uteslöt dock pektin då jag tycker att sylten håller sig ändå.

Nu kör vi:
Körsbärssylt
Du behöver:
500 gram körsbär
250 gram ekologiskt socker
En glasburk

Japp, det ekologiska sockret är dyrare men jag föredrar att använda ekologiskt så mycket jag kan.


Gör så här:
Börja med att kärna ur körsbären.






Jag köpte en körsbärsurkärnare förra året och den var riktigt användbar, tills den gick sönder och fjädern åkte runt hela köket. Tur att ingen blev av med ett öga... För övrigt ser det ut som ett mindre blodbad i köket efter urkärningen.

Lägg sedan bären i en kastrull, har du en kopparkastrull är det det allra bästa, men för oss som inte har det går det bra med en vanlig. Lägg ner körsbären och koka upp. Du behöver inte ha i vätska då körsbären under uppvärmningen själva vätskar ur sig. Låt koka 15 minuter.


Under tiden desinficerar du glasburken. Jag la in den i ugnen på 50 grader med luckan öppen så att bakterierna dör av.


Tillbaka till sylten. När bären kokat i 15 minuter tillsätter du sockret och genast tjockar såsen till och blir nästan lite sirapig.


Låt koka 15 minuter till och häll sedan över sylten i glasburken och fyll ända upp.


Min burk var lite stor, men jag ska använda sylten redan under midsommarhelgen så den hinner inte bli gammal (ska ut på resande fot och ska göra en egenhändig rulltårtemix...). Ett tips är att man kan tillsätta citron- eller limezest (skal, ta inte med det vita på skalet).

Ps. Du missar väl inte att jag finns på Facebook numera. Gå in och gilla! Där kommer jag att ta med lite småtips och annat som kanske inte riktigt passar in på bloggen.

Kommentarer

Populära inlägg