Dagens tips från Söderbergs bageri

Idag var sista dagen som Söderbergs bageri har öppet innan sommaren och har fyllt på lagren innan sommaren. Bland annat sur- Eric, en valnöt, macka till tåget, en vaniljkrans och överraskande nog en kardemummabulle som just nu luktar fantastiskt gott!

Fick också tips från Mattias Wallmark som äger stället om
surdeg och vi kan väl börja med att konstatera att min surdeg inte är lika fin som hans, ganska långt ifrån och han sa också att mina bröd ser lite väl platta ut. Jag brukar alltid mata på surdegen på kvällen och sen baka med den kvällen efter. Den är få som bubbligast på morgonen, lite bubblig på kvällen. Tipset var att mata på tolv timmar innan och ha surdegen i en rumstemperatur på ungefär 23 grader. Ska hälla ut nästan hela surdegen och börja om, hans doftade helt annorlunda än min, min luktar inte illa men mer surt just nu och hans som en frisk yoghurt. Det här får bli min surdegssommar!
Tack för tipsen! Det är de som gör att man hela tiden blir bättre!

Så nu sex veckor innan de öppnar, Precis lagom tills att min egen semester börjar.

Kommentarer

Populära inlägg