Skaldjurspizza


Jag gjorde den här pizzan för lite drygt två veckor sen nu men har inte hunnit uppdatera om den. Hämtpizza i all ära, men den godaste pizzan är den du gör själv där du själv kan välja ingredienser, hur mycket du vill ha av alla ingredienser och framför allt välja kvalitén på ingredienserna. Jag rbukar köra från scratch, d.v.s. göra degen själv och senaste gångerna har jag även gjort tomatsås själv, och ystat osten (ha ha, nej, där gick jag lite för långt, den köper jag).

Tyvärr har jag inte hunnit fråga om jag får använda baguettereceptet (som används till pizzadegen), me ska försöka komma ihåg att göra det och orkar ni inte vänta på mig så köp köp köp Sébastien Boudet:s bok Den franske bagaren- du kommer inte att ångra dig!

Men, det jag kan säga om degen är att man dag 1 gör en s.k. poolish, en lags fördeg som ska stå ute i rumstemperatur i 12 h och jäsa ( de som är vän med mig på FB kan titta på bilden från igår där det bokstavligt talat blev översvämmning). I denna deg ingå mjöl, vatten och surdeg (eller jäst om man känner sig lite osäker på surdegen). Blanda ihop, lägg en linnehandduk över och låt svälla i minst 12 h.

Konsistensen är lite som våffelsmet (om man gör den själv).

Dagen efter har poolishen jäst och svällt och är alldeles bubblig.

Det är nu dags att tillsätta lite mer vetemjöl och även salt. Den här degen gör jag i maskin, den känns väldigt kladdig och är väl inte riktigt mogen än att ge mig på den. Så jag häller den ner i bunken (och missade att fota de helt fantastiska glutentrådarna som bildats under natten)


Tillsätt som sagt mer mjöl och salt och arbeta ihop degen tills den ser ut som en liten glansig boll.

Låt vila medan du fixar med pizzaingredienserna.

Jag tror knappast att jag behöver beskriva hur man skalar räkor så jag hoppar direkt till tomatsåsen. Vill man kan man köpa en bruk passerade tomater, koka upp och krydda med salt och peppar. Det kan jag också göra. Men har jag färska tomater hemma som börjar bli lite mjuka så brukar jag koka egen tomatsås. Det är riktigt enkelt. Skölj av tomaterna, gör ett litet snitt (så att de öppnar sig lättare vid kokningen) och lägg dem i en kastrull med lite vatten i botten (så att de inte bränner fast.
Lägg under tiden en sil ovanför en bunke.


När tomaterna har "kokat sönder" hyffsat


lägg dem i silen

och arbeta med skeden mot silens väggar för att få ut all tomatjuice.



Det som blir kvar är bara skal och kan sedan slängas


Jag brukar ha i lite salt och peppar, men det är inget måste. Låt svalna av under tiden du fixar med bläckfisken.


Jag tycker att bläckfisk är en väldigt underskattad mat i Sverige, det är gott, enkelt att tillaga och framför allt väldigt billigt. Men man får heller inte vara rädd för att bli kladdig då man får rensa den själv.
Gör så här, greppa tag i delen där armarna sitter och kroppsdelen. Dra isär. Men huvud- och armdelen får du med alla inälvor och sånt. Skär bort armarna och försök få bort så mycket sugproppar som möjligt.

Ta sedan bort skinnet på bläckfisken. Är du ovan kan du med fördel skrubba med lite salt och sedan drar du bort skinnet från hela bläckfisken.


När detta är gjort skär du upp skinnet och tvättar ut bläckfisken inuti. Ta även bort "ryggraden" på bläckfisken som nästan ser ut som en plastbit som stuckits in.

Skär sedan bläckfisken i mindre bitar och stek sedan upp dem lite lätt (man kan säkert lägga dem på pizzan direkt, men jag har inte testat).

Montering:
Jag gjorde pizzan på tgvå sätt, i försök ett kavlade jag ut degen direkt på pizzaspaden




och la fyllningen på (kavel från Cordon Bleu). Som topping hade jag tomatsåsen som bas, mozzarellaost, färska räkor, bläckfisk och färska skivade tomater. Jag skjutsade sedan in den i ugnen på 275 grader i fem- sju minuter på en varm baksten. Nackdelen med den metoden var att brödet klibbade sig fast på bakspaden vilket ledde till att pizzan skrynklades ihop och osten rann över och skapade en mindre angenäm doft av bränt.

Så till försök två kavlade jag ut pizzan på ett bakplåtspapper och skjutsade in det i ugnen. Och har du ingen baksten så kan du även här lägga en varm plåt i ugnen och lägga pizzan (med bakplåtspapper under) på. Grädda i fem- sju minuter. Den här blev klart mycket bättre i formen men till nästa gång ska jag försöka få till degen ännu tunnare.

Men så gott och så fräscht, nu ska bragden upprepas om dryga två veckor men då blir det en vegetarisk variant med bl.a. zucchini och morötter.

Jo, jag fick ju deg över så passade på att göra en liten baguette också:


Kommentarer

Populära inlägg