Peruansk pizza


Det här receptet på peruansk pizza hittade jag i Dagens Nyheter för några år sedan och har varit flitigt använt sedan dess. Nu var det säkert minst två år sedan jag gjorde det, vilket är synd för det är riktigt gott! Och idag passade det perfekt att bjuda på det då mina lunchgäster idag är vegetarianer. Det som gör peruansk pizza lite speciell är att man har två såser till, en vanlig tomat och sedan en krämig vitlökssås. Och det är det som gör pizzan så god, den här brytningen mellan det varma i pizzan och det kalla i såsen. Mer om det kan ni läsa här. Den här gången gjorde jag dock med Sébastiens baguetterecept. Har fått tillåtelse av honom att använda det i min blogg så bugar och bockar och uppmanar er alla att köpa boken Den franske bagaren.

Nu kör vi,
Peruansk pizza med baguettedeg a la Boudet


Dag 1
Dags att börja med poolishen som är bas för baguetterna. Det här receptet räcker till tre rektangulära pizzabottnar.
Blanda
500 gram vetemjöl
500 gram vatten
1 gram jäst alternativt surdeg




Blanda detta i en stor bunke (stor för att poolishen kommer att svälla under natten). Tips är att inte vispa med en vanlig visp då degen fastnar i vispen. Använd hellre en slickepott och rör runt med.



Konsistensen ska bli ungefär som våffelsmet eller en väldigt tjock pannkakssmet. Rör om tills alla ingredienser är blandade. Lägg en bakduk över bunken och låt stå över natten.


Dag 2
Till dag 2 behöver du
300 gram vetemjöl
22 gram salt

Nu ska degen ha blivit bubblig och ha svällt under natten.

Jag har hitills valt att göra degen i maskin då jag tycker den är lite för kladdig, men man kan göra den efter samma princip som de andra degarna, Gör en rundel av 300 gram mjöl och häll poolishen och 22 gram salt i mitten och rör ner mjölet i degen.

Men jag gör som sagt i maskin, jag häller då ner degen i assistenten

Väg upp 300 gram vetemjöl

och 22 gram grovt salt

Ett tips är att man väger upp ingredienserna för sig. Det är lätt att hälla i för mycket och då är det lättare att plocka bort fel mängd om inte alla ingredienser är vägda på en gång i samma bunke.

Arbeta ihop degen i assistenten (eller för hand) till en liten boll.



Idag lät jag degen ligga kvar i bunken i tre timmar innan jag tog ut den och delade den i tre ungefär lika stora delar och la på bakplåtspapper. (Jag tänkte nästa vecka visa hur man gör när man istället ska göra baguetter av samma deg)

Men först vill jag bara visa de fina glutentrådarna som bildats under jäsningen.

Idag var degen rätt kladdig så strödde mjöl på under tiden som jag kavlade ut den, vilket jag gjorde på ett bakplåtspapper. Det kan vara lite trixigt att få till formen och som ni ser så blev den inte perfekt men samtidigt så är det hemmagjord pizza och den behöver inte alltid se perfekt ut. Det viktiga är att den är tunn :) Idag använde jag heller inte bakstenen då det förra gången jag gjorde pizza blev ostöversvämmning och jag fick rengöra stenen i en halvtimme.






Och så det trixigaste, att lyfta över degen så att man kan börja med nästa, jag gjorde tre likadana pizzor idag.

Du kan nu sätta på ugnen på 275 grader och sätta in en vanlig svart plåt från början så att den blir rikigt varm. Plåten har man istället för att använda baksten (som man kan använda om man känner sig säker med det).

Nu är det dags att börja förbereda toppingen:
till de här tre pizzorna hade jag:
4 morötter
2 zucchini
800 gram mozzarella
8 champinjoner
färska spenatblad
svarta oliver (kolla så att de är utan svart färgämne, så snuskigt!!!)

Förbered genom att riva morötterna grovt. Jag har skaffat ett rivjärn med uppsamlare nedanför, perfekt när man ska riva någon som ska in i kylen ett tag.

Riv även zucchinin grovt

och lägg den sedan i ett durkslag och häll över lite salt så att zucchinin vätskar av sig. Bättre att den vätskar av sig innan än att den gör det inne i ugnen.

Skär upp mozzarellan i små bitar och låt den ligga i sin vätska fram tills att du ska toppa pizzan med den.

Champinjonerna skivas och steks i panna. Släng inte i alla champinjoner på en gång utan stek dem gärna så att de alla har stekyta.

Slänger man in alla champinjoner på en gång så tenderar de gärna att vätska av sig och ser rätt trista ut.

Slutligen bladspenaten drar du bara av bladnerven på.

Det är väldigt smidigt att ingredienserna är färdigförberedda när det är dags att toppa pizzan.


Och nu till såserna
Tomatsås (som både används som bas på pizzan men även som sås efter tillagningen)
500 gram passerad tomat
2 msk tomatpuré
salt och peppar efter smak
½ tsk socker (socker har amn i för att ta bort syran från tomaterna)

Blanda passerade tomater (jag brukar göra egen tomatsås om jag har dåliga tomater hemma, nu hade jag inte det så då fick det bli köpt, brukar alltid köpa Mutti)

med tomatpurén, salt, peppar och salt och låt koka upp och sjud i fem minuter. Ta sedan av från plattan.

Vitlökssåsen
1½ dl gräddfil
2 msk majonnäs
2 msk mjölk (% efter smak)
salt
peppar
vitlök ( i receptet står det 1 klyfta, men det är ingenting, jag hade i fyra klyftor)

Originalreceptet har även lök men tål inte det så utesluter det.

Häll upp gräddfil i en skål

och blanda sedan ner de övriga ingredienserna. Rör tills såsen är slät och ställ sedan in i kylen fram tills det är dags att servera pizzan.

Montering
Bred cirka 1 dl tomatsås över pizzabottnen.

Lägg på champinjoner, zucchini, morot och bladspenaten.
Lägg sedan på mozzarellaosten och sist av allt oliverna.


Visst ser det vackert ut!

Ta ut plåten ur den varma ugnen och för försiktigt över pizzan på den varma plåten. Akta fingrarna, det är väldigt lätt att bränna sig på plåten!!! Skjuts in i ugnen och låt den gräddas i 5- 7 minuter beroende på ugn.

Och så här blev den:
Utan sås

Med sås

Testa den här pizzan, det är lite moment och så, men det är mest pizzadegen som det är mest mankemang med. Förbereder man ingredienserna som pizzan ska toppas med så går monteringen som en dans. Och är man flera så kan man också dela på pizzorna när de kommer ut ur ugnen så slipper ingen sitta och vänta på maten. Bäst av allt var att jag sedan fick diskhjälp (tack Emma) bara sådär och gästerna fick med sig en doggybag med pizza, sås och fruktbrödet. Fick lite tankar på att kanske starta upp en "dinner club", ni vet där man har som en minirestaurang hemma där folk kommer hem till en och äter middag men med tanke på Sveriges ibland knasiga livsmedelsregler så känns det just nu som en utopi. Men det hade varit roligt och framför allt ett sätt att hela tiden prova nya saker.

Kommentarer

Populära inlägg