Lakrits créme brûlée

Ingen som läst den här bloggen har väl kunnat undgå att jag älskar lakrits. Och vad passar då bättre än att testa att göra en av de godaste desserterna som finns med lakrits- créme brûlée. I ärlighetens namn så hade jag även tänkt göra helt vanliga med vaniljsmak, men min kyl och jag är inte riktigt sams just nu och den har börjat agera frys och den smeten frös till i kylen (någon som är duktig på hur kylar fungerar?). Jag trodde att den kanske skulle ta sig i ugnen, men iskristallerna hade förstört hela processen och créme brûléen satte sig aldrig riktigt i ugnen. Tillvägagångssättet för de båda är dock likadan och lakritspulvret tillsatte jag först efter att alla andra ingredienser blandat sig. Receptet är taget ur Sébastien Boudets bok Den franske bagaren och kan även återfinnas här på recept.nu

Jag gjorde dock receptet för 4 portioner varför mina proportioner är lite annorlunda. Nu kör vi! (som uppenbarligen håller på att utvecklas till min signumfras) och så gjorde jag två olika satser, en vanilj och sedan en där lakrits tillsattes på slutet.

Créme brûle för fyra personer
1 vaniljstång
80 gram äggula (cirka 4 stycken)
80 gram strösocker (använd gärna ekologisk)
400 gram vispgrädde, 40% (eller 36% som också fungerar finfint)
Cassonadesocker/råsocker till bränningen

Till lakritsbrûlen:
4 tsk lakritspulver

Lakritspulvret köpte jag på Rosendals trädgård här i Stockholm, det fanns även på NK konfektyr men där var det lite dyrare (eller rätt mycket dyrare om vi ska vara ärliga). Åk hellre till Rosendal så kan du ta en fika i trädgården på samma gång. Och för er andra tipsar jag om att kontakta Lakritsfabriken för återförsäljare i övriga delar av landet.

Dag 1
Snitta vaniljstängerna på längden och skrapa ur fröna.


Tahitivanilj är det bästa, men jag tycker att det går lika bra med den ekologiska som säljs i tvåpack. Även om jag använder Tahitivanilj ibland, och det är ju skillnad på smaken, men låt plånboken avgöra. Som min kloka kompis sa igår, intresset avgör vad man lägger pengar på. Och tips på vad du kan göra med vaniljstången sen hittar du här.

Separera äggulan och vitorna. Jag gillar att använda händerna (lite kladdikladd) men man kan även stjälpa äggulan mellan skalen tills all vita har försvunnit. Var försiktig bara då gulan lätt går sönder. Och har du tänkt använda vitan till något annat rekommenderar jag att du separerar vitan i en och sedan häller över vita för vita i en annan bunke. Skälet till detta är att om du får i äggula i vitan och har tänkt göra maränger så är det kört sen, inget fett i vitan. Så separera vitan och äggulan över en bunke och häll sedan över vitan i en annan bunke innan du separerar nästa ägg o.s.v. (hoppas ni förstår vad jag menar, t.o.m. jag tycker att det ser snurrigt ut).




Väg sedan upp sockret

och vispa socker, äggulor och vaniljfröna tills allt socker har smält (d.v.s. man kan inte se kristallerna längre).


Här hade inte alla sockerkristaller försvunnit, bara att vispa vidare

Färgen ska under vispningen gå från mörkgul (se första bilden) till ljusgul (se sista bilden) och smeten ska kännas len. När vi var små brukade min mamma som lathetsdessert göra äggtoddy (nej, inte den med sprit) där hon vispade äggula och strösocker till just den här konsistensen och sen satt man där med sin kopp med äggtoddy och en sked och bara njöt. Vilken jädrans sckerkick, men så gott!!!

Men, tillbaka till brûlen så när sockerkristallerna har försvunnit så är det dags att hälla i grädden, lite i taget. Så börja med att väga upp grädden
Eftrsom jag är laktosintolerant så blir det grädde med 36%, det finns tyvärr inte 40% laktosfrigrädde

Och så häller jag som sagt i grädden lite i taget i äggsmeten och rör om.

Låt smeten gå ihop. Ska du göra en vaniljvariant så är du nu färdig. Häll över smeten i en bunke, platsa in och låt den stå i kylen över natten.

Men vill du göra lakrits har du nu i 4 tsk lakritspulver (ellerr mindre eller mer beroende på hur mycket du gillar lakrits). Rör om tills klumparna av pulvret lösts upp, häll över i en bunke och ställ sedan in även denna bunken inplastad i kylen över natten.

Dag 2
Sätt ugnen på 100 grader.

Rör om i bunken för att få upp vaniljförna som kan ha sjunkit ner i botten. Det är trist om alla frön koncentreras till en form. Fördela smeten i fyra ugnsfasta formar



De mörkare längst bak är lakritsen. Formarna är av märket Gerbera och återförsäljare kan ni hitta här på deras hemsida. Vet att Cervera brukar ha dem i sortimentet och de brukar också finnas i små söta presentbutiker. Jag har rosa (självklart), blått och grönt och tycker att det är lite snyggt att mixa. De har också riktigt snygga gratängformar.

Ställ sedan formarna i ett vattenbad. Jag brukar hälla på vattnet efter att jag ställt in plåten i ugnen. Långpannan med vatten i och formar brukar vara rätt svår att hålla stabil och det är lätt att det kommer i vatten i formarna då brûlen förstörs.

Grädda i ugnen 1½ timme eller tills brûlen har "stannat" och håller ihop även om du skakar den (den ska ha gått ihop lite som en mousse och är inte så "vobblig"). Ta ut brûlen ur ugnen och låt den svalna. Jag brukar använda en stekspade och lyfta ut formarna en och en, för det är samma sak här, det är jättelätt om man inte är stadig på handen att det kommer i vatten i formarna om man lyfter ut hela långpannan på en gång.

Plasta in brûlen och ställ in den i kylen i några timmar så att den stabiliserar sig ordentligt.

Dags att bränna av:
strö över råsocker jämnt i formen och bränn av med en brännare. Har du ingen brännare går det bra att köra på ugnen med grillfunktion och ha formarna relativt högt upp. Du får då ha örnkoll på formarna då det är lätt att det bränns vid. Billigare brännare finns att köpa på bl.a. Clas Ohlson.



Dags att njuta!

Nu ska smeten ha blivit kall och len och när du bränner av den bildas en sockerskorpa. Knacka lätt med en sked och hör ett helt underbart ljud. Det mina vänner är dörren in till en fantastiskt dessert. Och ja, som boken säger så satt gästerna tysta och nöjda. En av dem kommenterade på att hon var skeptisk mot lakritsvarianten men att den var riktigt god.

Så, testa, det är lite förberedelser men dina gäster kommer att bli nöjda och glada och har du en brännare kan du också göra en lite show av det! Man kan även smaksätta med exempelvis citruszest (skal), limezest, lavendelblommor eller andra torkade blommor (viol är väldigt gott).

Fortsatt trevlig söndag, jag ska göra musslor till lunch idag och sen blir det en promenad i det härliga vårvädret!

Kommentarer

  1. Har sett flera recept på Creme Brulee med lakrits nu men har trott att alla bränt sina rejält men nu förstår jag att det är Lakritsen som spelar ett spratt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju ganska mörk från början och sen intensifieras det ju när man bränner på. Gott är det!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg