En prinsesstårta till en liten prinsessa


Surdegsbröd i all ära men det är det här jag gillar att göra allra mest- tårtor. För mig är det en kreativ explosion där bara fantasin (och pengarna) sätter gränser för vad man kan göra. Ofta när jag gör en tårta tänker jag vilket tillfälle ska den serveras till, vilka ska äta den och vad vill jag att den ska säga och så försöker jag anpassa utseendet och innehållet efter det så har gjort vaniljbottnar, chokladbottnar, chokladmoussefyllning, med björnbärssylt, rödvinbärssylt, flädermousse. Svarta tårtor, bruna tårtor (japp, till det året när jag och min storebror hade födelsedagsfirande tillsammans, en riktig hösttårta eftersom vi båda är födda i oktober) vita tårtor, rosa tårtor, tårtor med bär på, med silver på, med blommor. Arbetar uteslutande i marsipan (och det är den enda produkten jag inte gör själv), vet att många sjunger sugarpastens lov men tycker att den (trots att man kan få den i regnbågens alla färger) är rätt trist och intetsägande och sen är den inget god heller.

Så det var en ära när en arbetskompis bad mig baka tårtan till hennes dotters ettårskalas. Enda kravet var att den skulle vara rosa, och rosa blev den, med råge.



Komplett med vaniljbotten, rårörda jordgubbar och vaniljgrädde och ett täcke av marsipan och namnet skrivet i kristyr. Har köpt babyrosa marsipan från Kakburken och har även köpt den rosa färgen från Wilton därifrån som passande nog heter pink. Färgade in en del av marsipanen för at få lite kontrast på tårtan. Från Kakburken har jag även köpt tyllen som användes samt även de här redskapen som jag inte skulle klara mig utan när jag bakar, min palett som jag använder för att fördela fyllning och sedan den här "kaksnurran" som man placerar tårtan på och sedan kan man lite lätt bara snurra tårtan när man dekorerar den.



Brukar även köpa tårtbrickorna därifrån (lite snyggare pappskiva i silver eller guld, ni får se bild nedan)

Man kan göra allt på en gång, mitt tårtarbete brukar ta två dagar, på dag 1 gör jag tårtbotten och vaniljkrämen. Dags två resten av fyllningen och dekoreringen. Sen tycker jag att tårtor ska stå minst 12 h för att smakerna ska sugas in ordentligt. Men det är jag :)

Så här är den, en prinsesstårta till en liten prinsessa!


Till tårtbotten behöver du:

4 ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl (eller 60 gram vetemjöl)
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
smör och ströbrod till formen

Till vaniljkrämen behöver du:

2 dl mjölk (helst 3% men jag har alltid använt 1,5% mellanmjölk utan problem)
2 äggulor (äggvitorna sparar du till kristyren)
½ dl vit baksirap
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker (eller mer om man känner för det, jag hade nog i 2 msk)
4½ dl grädde 40%

Till rårörda jordgubbar behöver du:
600 gram jordgubbar
cirka ½ dl strösocker (beror på hur söta jordgubbarna är, det kan behövas mindre eller mer)

Till kristyren hade jag:

En äggvita
Florsocker
Några droppar citron

Marsipan i valfri färg

Dag 1
Jag brukar som sagt alltid göra tårtbotten och vaniljkrämen dagen innan. Dels hinner tårtbotten svalna av innan du ska dekorera och vaniljkrämen hinner också hinna bli lite mer smakrik om den får stå några timmar.

Så här gör du tårtbotten:
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram fyra ägg och rumstemperera dem gärna innan du använder dem.

Jag använder alltid ekologiska ägg, dels får man en vackrare gula men sen får man tänka lite på djurhållningen också. En glad höna ger ett bra ägg.
Knäck äggen ner i en bunke, eller en Kitchen aid bunke. Häll på strösockret och vispa tills det blir riktigt fluffigt och vitt. Tänk att det är nu du ska få in volymen som gör att kakan blir luftig och fluffig när du gräddar den.

Äggen och sockret ska gå från det mörkgula till det ljusgula nästan vita fluffiga på bilden nedan

Väg upp vetemjölet. Jag väger alltid vetemjöl (om det står 1 sl i receptet är det 60 gram vetemjöl). Skälet är att mjöl med tiden blir alltmer kompakt och 1 dl kan väga allt mellan 60 gram och 100 gram och har man i 100 gram kan bli en väldigt torr kaka (speciellt om man ska ha i 10 dl, det blir 400 gram mjöl extra)

Sikta sedan ner vetemjölet, potatismjölet, bakpulvret och vaniljsockret i en bunke. Sikta det torra ingredienserna är något jag alltid gör för att undvika klumpar i mjölet. Rör om så att ingredienserna blandas ordentligt.

Vänd ner mjölblandningen i ägg- och sockervispet. Till detta använder du en spatel. Använd absolut inte elvisp då du då kommer att slå volymen ut ur ägg- och sockervispet och resultatet blir då en kompakt och tråkig tårtbotten.
Titta hur det liksom sväljer de torra ingredienserna som ett svart hål

Se till att ingredienserna blandas ordentligt och att inga mjölrester finns kvar och lurar i botten av bunken. Jag brukar föra spateln försiktigt längs kanterna och sedan försöka dra den i mitten och nästan dra fram mjölet som ligger där i botten.

Smörja och bröa nu en form, min är en helt vanlig springform som jag tror att jag köpt på Coop eller ICA. Smöra först formen och ha sedan i ströbrödet så att det täcker hela formen.

Håll sedan formen upp och ner och slå på den så ramlar överflödigt ströbröd bort.

Häll smeten i formen


och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter. Ta ut den och låt svalna i fem minuter innan du stjälper upp den på ett galler.
Lite bränd men man skär ändå bort denna del sen

Plasta in när den svalnat av lite mer och låt ligga till dagen efter.

Dags att göra vaniljkräm:
Ta en rostfri kastrull och vispa ihop mjölk, äggulor, baksirap och potatismjöl.

Sjud under omrörning tills krämen tjocknat.



Konsistensen ska vara lite lätt tjock och trögflytande (gör du såhär så ska den droppa väldigt sakta och nästan lite motvilligt)
Tillsätt vaniljsockret och här tycker jag att man ska smaka av. Vill man ha i mer än 1 msk vaniljsocker så ha det, jag hade i 2 msk men jag tycker också att det ska smaka vanilj.

Ta av kastrullen från plattan och låt svalna. Ha sedan över den i en mindre skål, plasta över och låt stå i kylskåpet över natten.

Dag 2
Till den här tårtan hade jag först tänkt ha jordgubbsylt men kände att det vore trist att göra sylt på färska jordgubbar så bestämde mig istället för att göra rårörda jordgubbar.

Skär av toppen på jordgubbarna, man kan också snoppa dem men det tar lite längre tid.

Skär jordgubbarna i fyra bitar och lägg sedan i en skål.

Ett redskap som jag upptäcker har många användningsområden i köket är ballongvispen. I det här fallet fick den agera mosarvisp. Fatta den i ett fast grepp och håll ganska långt ner på skaftet och mosa på.
Jag ville ha lite blandning mellan mosade jordgubbar men även lite bitar så att det blir lite jordgubbskänsla.

Smaka av de rårörda jordgubbarna och tillsätt socker om så behövs.

Ställ åt sidan och gör klart vaniljgrädden
Vispa 4½ dl vispgrädde
ta sedan fram vaniljgrädden och sikta sedan ner den i grädden (för att undvika klumpar)

Vänd försiktigt ner vaniljkrämen i grädden.


Dags att montera

Visade mina favoritredskap ovan som jag nog inte skulle klara mig utan.
Paletten och tårtsnurran.

Lägg på tårtbrickan

och lägg på denna på tillklippt smörpapper. Att jag gör detta är att man kan kladda lite med vaniljgrädden under monteringen och då kan man när man är klar med dekoreringen bara dra bort smörpappret så slipper man kladdet på tårtbrickan.

Lägg sedan på tårtbotten för nu är det dags att skära tårtbottnar. Använd en riktigt vass kniv, stick in den i tårtan och skär sedan runt om och försök att följa samma spår så att botten blir rak.
Skär även av den översta delen av tårtan.

Lyft bort de två övre bottnarna och börja med bottenbotten. Jag fick ett litet tips när jag tittade på Roy Fares i Go´kväll, nämligen att vända botten så att gräddningssidan är inåt på tårtan. Välter man tårtbiten (ni vet när man inte blir gift) så är det fin fluffig botten och inte trist mörk botten.
Ha på de rårörda jordgubbarna, spara dock en cm marginal från kanten runt om.
Lägg på nästa tårtbotten och använd paletten för att ha på grädden. I detta lager ska du försöka få till en slags kupolform som sedan bestämmer hur rund tårtan kommer att bli (på det översta lagret ska man bara ha ett tunt lager grädde)

Samma sak här, spara en cm marginal runt om. Och det här glömde jag ta kort på men du skär sedan bort cirka en cm runt om på tårtan. detta frö att slippa den trista ströbrödskanten. Ha sedan på topplocket (där du också skurit bort kanterna) och ha på grädde runt hela tårtan. Försök att få det så jämnt som möjligt.

Till marsipanen, till en tårtan brukar man ha ungefär 300- 350 gram marsipan. Ha på plast på bakbordet innan du kavlar, annars kommer marsipanen att fastna och du kommer att komma på många fula ord under tiden. Jag brukar alltid hjälpa till lite genom att ta ut marsipanen lite men händerna innan jag börjar kavla.
Lägg en plastfilm över och börja kavla.

Börja kavla åt ena hållet, ta sedan upp marsipanen och vänd den åt andra hållet och kavla igen.

Målet är att få till en så jämn och lagom stor marsipanbit som möjligt. Fyll på med marsipan där du tycker att det fattas under kavlingens gång. Här kände jag mig rätt nöjd. Men det är det här med ögonmått, men hellre för stor marginal än för liten.


Det man gör nu är att man först skär eller klipper bort överflödsmarsipanen och sedan försöker man försiktigt forma den. Det här är jättesvårt. Man ska sträcka marsipanen ner och jämnt och undvika veck. Det underlättas om man inte har så mycket grädde på det översta lagret, den vill gärna pressas ner i det här läget.


En klom människa sa till mig att marsipan är ett förlåtande material. Blir botten så här kan man alltid trolla lite med ett liten marsipanband som man sätter nertill och täcker över skavankerna.

Den mörka marsipanen är infärgad med Wiltons färg Pink. Använd plasthandskar när du gör det då färgen färgar av sig rätt bra på huden. Färga in till önskad nyans

På den här tårtan skulle jag även ha kristyrpluppar. Till kristyr har man äggvita, florsocker och några droppar citron. Blanda till önskad tjocklek (det brukar krävas en hel del florsocker). jag färgade sedan i dem med samma färg som ovan.

Ta sedan fram en sprits, jag har använt en slät tyll (spritsmunstycke) 3 mm (kan köpas på Kakburken) med koppling till (även den kan köpas på Kakburken). Under tiden du fyller så trycker du ner spritspåsen i tyllen så att inte kristyren rinner ut. Vik sedan spritspåsen över handen och fyll på.


Här har jag spritsat namnet på och de små kristyrplupparna. Namnet tränade jag att skriva några gånger vid sidan om innan skarpt läge.

Och här är marsipanblommorna som sedan fick täcka tårtan. Utstickarna som ni ser på bilden har jag köpt på Kakburken. De kan även användas för att få 3D effekt då de i samma förpackning finns i tre storlekar.

Och så här blev tårtan till slut:



Hon som hade beställt den blev jättenöjd och rapporterade sen att alla hade tyckt att den var jättefin och supergod! Sånt är alltid lika roligt att höra och är jätteglad att den blev så uppskattad! Sen är jag jätteglad att hon gav mig förtroendet att göra en tårta till hennes dotters 1 års kalas. Jätteroligt och smickrande :)














Kommentarer

Populära inlägg