Blåbärspaj med hallon

Rubrikens förklaring kommer senare i texten...

Jag tror att den som läser bloggen tänker att jag ofta gör lite avancerade saker som tar lång tid och helst ska det göras ordentligt för hand. Även solen har sina fläckar och en av mina favoriter (som jag inte gjort på evigheter)är en blåbärspaj som i runda slängar tar en timme att göra och så använder man mixer till degen. Receptet hittade jag på nätet för några år sedan och är kvalitetsäkrad utav en kompis till min mammas gudson som lyckades äta upp nästan en hel helt ensam.

Så här kommer den, bästa och godaste blåbärspajen:
Pajdeg
4,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 msk bakpulver
150 gram smör
1 st ägg

Fyllning
Minst 600 gram blåbär
potatismjöl
75 gram smör
1,5 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker

till servering:
vispad grädde eller
vaniljsås (ska göras imorgon, receptet kommer då) eller
glass

Gör så här:
Pajdegen (som jag gör i mixern, men man kan göra för hand)
1. Blanda ihop alla torra ingredienser.

Klicka ner smöret.


Blanda till en smulig deg. Som ni ser så är degen småsmulig.

Knäck sedan ner ägget

och blanda ihop till en smidig deg

2. Ta fram en springform.

Springform är de där vanliga formarna med en kant som man kan ta bort lätt. Finns att köpa på ICA eller Coop. ICA har en jätefin rosa och vit som jag spanat på ett tag nu.

2. Tryck ner degen i formen. Och forma den uppför kanterna.


Fyllningen
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Dofta potatismjölet över bären,
rör om och häll ut bären över degen.

Skälet till att man har potatismjöl på bären är att de "svettas" mindre då. Blåbär avger väldigt mycket vätska och att ha på potatismjöl hindrar blåbären från att släppa fullt så mycket vätska.

3. Smält smöret

och blanda med havregryn, råsocker och vaniljsocker. Att man har i råsocker gör att täcket blir lite lätt knäckigt och krispigt.

Fördela blandningen över bären. Det kan vara en bra idé att använda en sked för att få ett jämnt täcke över pajen.

4. Grädda pajen i mitten av ugnen 20-30 minuter eller tills täcket har blivit gyllene.

5. Låt svalna (och gör helst pajen en dag innan så hinner smakerna sjunka in) och servera med valfritt tillbehör.


Den här pajen ska ges bort i present imorgon tillsammans med en prinsesstårta som ska bakas och monteras imorgon. Imorgon ska jag även göra vaniljsåsen som jag tycker hör bäst till.

Jo, varför den heter med hallon, jag gjorde det stora misstaget att tänka fel på ingredienserna och hade köpt hem ett paket blåbär för lite. Men jag hade lite hallon i frysen så de fick bli kompisar med blåbären i pajen. Första gången jag testar det, men det kan inte bli fel. Och tänk så här kring pajen, den är rätt nyttig, bär är nyttigt, smör är nyttigt och havregryn är ju riktigt nyttigt så tänk så mycket paj du akn äta nu :)




Kommentarer

Populära inlägg