Baguette försök 1

Har gjort baguette nu en massa gånger och jag tror att vi gillar varandra, för hittills har det gått jättebra (ta i trä). Eftersom jag känner mig lite lat idag så har jag klippt och klistrat receptet från förra veckans peruanska pizza då tillvägaggångssättet är ungefär det densamma.
Nu kör vi!

Baguette enligt Sébastien Boudet (och receptet har jag gått tillåtelse att publicera)
Dag 1
Dags att börja med poolishen som är bas för baguetterna. Det här receptet räcker till tre tre baguetter (som får plats i en vanlig ugn)
Blanda
500 gram vetemjöl
500 gram vatten
1 gram jäst alternativt surdeg




Blanda detta i en stor bunke (stor för att poolishen kommer att svälla under natten). Tips är att inte vispa med en vanlig visp då degen fastnar i vispen. Använd hellre en slickepott och rör runt med.



Konsistensen ska bli ungefär som våffelsmet eller en väldigt tjock pannkakssmet. Rör om tills alla ingredienser är blandade. Lägg en bakduk över bunken och låt stå över natten.


Dag 2
Till dag 2 behöver du
300 gram vetemjöl
22 gram salt

Nu ska degen ha blivit bubblig och ha svällt under natten.

Jag har hitills valt att göra degen i maskin då jag tycker den är lite för kladdig, men man kan göra den efter samma princip som de andra degarna, Gör en rundel av 300 gram mjöl och häll poolishen och 22 gram salt i mitten och rör ner mjölet i degen.

Men jag gör som sagt i maskin, jag häller då ner degen i assistenten

Väg upp 300 gram vetemjöl

och 22 gram grovt salt

Ett tips är att man väger upp ingredienserna för sig. Det är lätt att hälla i för mycket och då är det lättare att plocka bort fel mängd om inte alla ingredienser är vägda på en gång i samma bunke.

Arbeta ihop degen i assistenten (eller för hand) till en liten boll.



Låt degen vila under en bakduk i 30 minuter. Dela den sedan i tre jämna bitar och forma var och en till en liten boll. Är man van kan man använda en hand, jag brukar försöka använda en och sen ge upp och använda två händer. Låt bollarna vila under en bakduk under några minuter.

När några minuter har gått så formar du försiktigt bollarna till baguetter. Det tar ett litet tag att få till den perfekta formen och gör gärna ändarna på baguetten lite spetsig.

Mjöla väl bakduken du använt hela tiden och lägg på den första baguetten. Vik upp bakduken så att den hamnar som en barriär och lägg på nästa baguette, de stöttar då upp varandra. Upprepa med den tredje baguetten.
Så här ska det se ut när du är färdig

Mjöla baguetterna igen och täck över med an bakduk och låt de jäsa i rumstemperatur i 3-4 timmar eller till dubbel storlek. Det är helt bisarrt vad de jäser. sätt samtidigt ugnen på 260 grader. Har du baksten låter du den ligga på nedersta falsen i ugnen från början och lägger en svart långpanna under för att den ska värmas upp ordentligt. Har du igen baksten kan du istället lägga en vanlig svart plåt på nedersta falsen och en svart långpanna ugnen. Det viktiga när du gräddar brödet sen är att du har värme både uppifrån och nedifrån.

När de 3-4 timmarna gått så snittar du baguetterna på längden, inte för djupt. För sedan försiktigt baguetterna över på en mjölad bakspade och skjutsa in på bakstenen. Har du ingen baksten ta ut den varma plåten och lägg försiktigt på baguetten. Den tenderar gärna att sjunka ihop men puffar snabbt upp igen i ugnen.

Grädda baguetterna i 20-25 minuter. Ta sedan ut dem och låt dem svalna på ett galler i minst 45 minuter. Jag har köpt ett extra galler på IKEA som fungerar alldeles utmärkt.

Och så här blev de, perfekt yta och ett fint och saftigt inkråm. Baguetten- du är mitt favoritbröd just nu!




Kommentarer

  1. Fina blev dem Alex! Testa att snitta de mer på längden då spricker de mycket bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.youtube.com/watch?v=ZaLnzomvEF8

      Radera
    2. Tack! Jag tror att snitten blev lite bättre i omgång två ( som kommer imorgon). Men ska tänka snittningen nästa gång, funderar på att sätta en deg imorgon och blanda i lite durum i degen

      Radera
    3. Paulo: kollar in klippet ikväll :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg