Lamm och gratäng

Och igår var det dags att fixa långfredagens middag; Potatisgratäng med lammentrecote och vitlöksssmör.

Först till gratängen. Det ursprungliga receptet kommer från Leila Lindholms Guldkant på tillvaron, sen har jag lärt mig receptet i huvudet och gjort om och dragit bort.
Såhär gör man till två personer:
4 potatisar
vitlök
3 dl matlagningsgrädde
salt
peppar
västerbottenost
svamp (torkad eller färsk)
2 msk kycklingfond

Skala potatisen och skär den i tunna skivor.
Koka under tiden upp matlagningsgrädden, kycklingfond, ha i salt och peppar (efter smak, det är så otroligt individuellt hur mycket salt och peppar man gillar)

Har du torkad svamp kan du med fördel smula i den redan nu, har du färsk kan du smörsteka den och sedan lägga i den. Jag hade turen att ha fått svart torkad trumpetsvamp från en gammal granne och den åkte i nu.
Koka upp och läggs sedan i potatisen och hackad vitlök (man kan ha pressad men när man pressar frigörs smakerna i vitlöken mer och det blir nästan lite skarpt). Låt koka 15 minuter. Ha sedan i riven västerbottenost (också efter smak, jag gillar ost så det blir mycket!). har man inte västerbotten så kan man ta i parmesanost som blir minst lika gott.

Det har jag alltid hemma, förhöjer alltid pastan eller grytan eller vad som. Det här momentet kan man göra timmar innan den ska in i ugnen. Lägg bara staniol över så kan den vila. Ugnen sätts sedan på 200 grader och den ska vara inne 20-25 minuter.

Vitlökssmöret är superenkelt, smör och vitlök efter smak och sedan lammentrecoten som bara saltades och pepprades och sedan stektes runt om innan den skars upp. Och nu kanske någon tänker, varför inte rosmarin? Jag fixar inte rosmarin, får alltid halsbränna och tycker att den smakar underligt också. Parfymigt så nej, den får inte komma in i mitt kök. Men det blir gott utan också och såhär blev det:
Potatisgratäng med lammentrecote och vitlökssmör!

Kommentarer

  1. Den där gratängen ska jag absolut testa nån dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har man inte svamp så är det bara att hoppa över den

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg