Kumminbrödet försök 1

Efter att ha lyckats med durumpavén i förra veckan så fick jag en enorm lust att börja testa att hitta på egna recept (med inspiration av bröd jag gillar). När vi (mamma och jag) är i Lettland och hälsar på släkten så brukar vi alltid köpa med oss hem ett surdegsbröd med kummin i och det bestämde jag mig för att försöka komma på receptet på. Nu blev det här brödet misslyckat, men man kan alltid lära sig något av det och har gjort ett nytt försök idag och testar mig fram med lite olika mjölsorter.

Försök 1, som gjordes i veckan inleddes med att blanda 200 gram durumvete, 550 gram vetemjöl. Jag gjorde sedan en urgröpning och hade i 100 gram surdeg, 20 gram salt och 500 gram salt. Sedan hade jag i kummin, rätt mycket, jag gillar kummin (i det brödet jag gjort idag har jag vägt upp kumminen).

Börja med att "ta ner" mjölet från kanterna ner i vattenblandningen. "Mojsa runt" med fingrarna för att slippa klumparna i mjölet.

Jobba sedan successivt in allt mjöl i degen och låt ligga och vila en timme under en bakduk.
Så här ser degen ut innan knådning.

Efter denna timmen knåda brödet, antingen för hand i 15 minuter eller 10 minuter i maskin. Låt degen vila i 10 minuter innan du lägger den i en plastlåda med ett mjölat bakplåtspapper i botten. Degen kan ligga ute i rumstemperatur i två timmar så att jäsningen kommer igång. Lägg sedan in i kylen och låt stå ett dygn.

Dag 2 tar du ut degen och formar den försiktigt till en limpa eller ett runt bröd. Om jäsningen inte riktigt kommer igång kan du låta degen ligga i rumstemperatur i några timmar innan du formar brödet. Lägg in brödet i kylen igen i 24 h.

Dag 3 är det dags att baka ut. I god tid innan du ska baka ha på ugnen på 260 grader och lägg end jup plåt i botten av ugnen. Har du ingen baksten kan du istället lägga en plåt i nedre delen av ugnen. Ta ut brödet ur kylen och ha den på en mjölad brödspade (eller en upp och nervänd bricka), snitta i önskat mönster och skjutsa sedan in i ugnen. Sänk samtidigt temperaturen till 240 grader och häll kokhett vatten i en djup plåt i botten av ugnen. Akta så att du inte bränner dig på ångan!!!
Låt brödet ligga inne i 50 minuter men håll koll på det under tiden så att det inte bränns på slutet, lägg i sådana fall över en bit staniolpapper.

Och så här blev brödet:


Väldigt underlig yta och trots snittning syns det inte. Det är platt och kompakt och nästan så att det återigen inte gräddats igenom. Ugnen åkte på 3h innan bakning, surdegen levde och den jäste fint i ugnen så kan inte riktigt säga vad som gått fel. Men jag misstänker ändå att det var underjäst och att det sedan i ugnen bara "paddade ut". Men, smaken var helt fantastisk och det smakade precis som brödet som vi brukar köpa. Och som sagt, har satt en ny deg idag så om två dagar hoppas jag på ett mycket bättre resultat än idag! Den som väntar på något gott...väntar alltid för länge!

Kommentarer

Populära inlägg