Moules frites

För den som inte testat det än kan jag tipsa om musslor, bra billigt och så oerhört gott! Den här veckan var det extrapris på ICA och då blev det musslor två gånger. I onsdags med bröd och igår med pommes frites och aioli s.k. moules frites.

Så här gör jag musslorna- ett nät(jag har inga exakta mått utan kör på känsla):
Skölj dem i kallt vatten, är de öppna så testa att knacka dem lätt mot diskbänken, sluter de sig är det ok, gör de inte det så släng.

Fräs shalottenlök och vitlök i en kastrull i massor av smör.


Häll sedan i vatten (cirka 3 dl) och fiskfond (cirka 2 msk) i kastrullen och låt koka ihop


Häll i cirka 2 dl vin och tillsätt hackad persilja


Lägg sedan i musslorna och lägg på locket. Låt småkoka/sjuda i 6-7 minuter och rör gärna om någon gång.



Samma sak här, de musslor som INTE öppnat sig under koket ska slängas, annars riskerar du magsjuka.


Sen pommes frites:en. Jag har ingenf ritös så gjorde det old style i ugnen. Igår använde jag mig utav bakpotatis som jag skar i stavar, hade på flingsalt och rapsolja och la in i ugnen. Färgen blev lite trist men de smakade desto bättre.

Och sen aiolin, måste erkänna att jag är en av de lata som köper majonnäs. Jag har gett mig på att göra egen en gång med resultat att det smakade som tapetklister luktar och sen dess har jag inte vågat mig på det igen. Men ta majonnäs, blanda i pressad vitlök (ska inte säga mängd, men jag har många men så har jag väldigt hög vitlökstolerans) och så brukar jag spä med vatten så att det blir lite lösare.

Sen voilá! Moules frites- jättegott, jätteenkelt och jättevackert!

Kommentarer

Populära inlägg