Konfiterat anklår

Testade mg på något nytt i helgen- konfirerat anklår. De brukar ha det varje dag på Petite france och vi fick även snabb intro till hur man gjorde det på kursen med Sébastien. Anklår är billig mat, fick tag på de här två för 99 kr/kg. Det jag gjorde var att jag la in dem i ugnen, först rent under natten (innan hade de legat i salt i cirka ett dygn) på 80 grader. På morgonen slängde jag ner timjan, vitlök (hela klyftor) och två lagerblad och så stängde jag av ugnen för jag ville inte att den skulle stå medan jag var borta.

Men på torsdag kväll satte jag på ugnen igen på 80 grader och så fick anklåren ligga i ugnen på 80 grader fram till lördagen då det var dags för servering. Den här gången fick det bli med Pommes Anna (tunt skuren potatis som man gör i form med ett lager potatis, ett lager smör- supergott och jag intalar mig att det är nyttigare än potatisgratäng, men det är det säkert inte) och en rödvinsreduktion som fått koka 2½ timma (p.g.a. tidsbrist, ofta får den puttra i sex- sju timmar men nu fanns inte tiden).

Hur det blev? Jättegott, men anklåret var lite torrt så nästa gång ska jag nog försöka hitta ankfett på burk och lägga i lite extra i pannan, annars var det riktigt gott och smakrikt.

Kommentarer

Populära inlägg